Fyraftensmøde "Træk vejret" ved Rikke Høst
dato: 5.maj 2025
Sted: Socialpsykiatri, bygning C, Toften 600, 5330 Munkebo
Pris: gratis oplæg - sandwich 50 kr.
Medbring yogamåtte + et tæppe
Fyraftensmøde "Træk vejret" ved Rikke Høst
dato: 26.maj 2025 kl.17-20
Sted: Cervello, Langebjerg 1, 4000 Roskilde (auditoriet)
Pris: gratis oplæg - sandwich 50 kr.
Medbring yogamåtte + et tæppe
Træk vejret" ved Rikke Høst
Dato: 7.april kl. 17-20
Sted: Kursuskantine, CSV, Solsikkevej 6, 7700 Vejle
Pris: gratis oplæg - sandwich 50 kr.
Medbring yogamåtte + tæppe
Mødested: CSV, Solsikkevej 6, 7100 Vejle (kursuskantinen) kl.17-20
Mødested: Holbæk Seminarium, Seminarieparken 2, 4300 Holbæk kl.17-20 (Biografen)
Invitation til fyraftensarrangementer efteråret 2022
SORG – lad os tale om den
Om oplægget:
Sorg er en fundamental del af menneskelivet. Sorg over tabet af mennesker vi holder af, over relationer der går tabt eller forandrer sig, over aspekter af livet som mistes hen af vejen, over verdens nød og livets hårdhed, over ting der aldrig blev som vi håbede på, og mange andre tab.
Der findes mange slags tab i livet - menneskelig udvikling er præget af en lang række af tabsprocesser, det gør sorg til et eksistentielt vilkår.
Sorg er fascinerende, fordi den er så berørende og lærerig. Det er når livet er mest smertefuldt, at vi reflekterer over
hvem vi er, og hvad meningen med tilværelsen er. Sorg kan med sine intense følelser være kilde til øget selvnærvær, motivation og udvikling - sorg besidder et iboende potentiale til personlig udvikling.
I oplægget vil jeg relatere min viden om sorg, sorgteorier og betragtninger til erfaringer fra 35 års arbejde, og samarbejde, med mennesker, der lever med følgevirkninger efter sent erhvervet hjerneskade - og med deres pårørende.
Om oplægsholderen:
Jeg hedder Signe Sørensen, er uddannet speciallærer med diplom i sprog/tale og i undervisning
af mennesker sent erhvervet hjerneskade. Jeg har arbejdet i Voksen Specialundervisningen i Odense, Esbjerg og Tønder. Jeg har specialkurser i arbejde og samarbejde med pårørende og
har senest taget uddannelse som sorgvejleder. Jeg har været en del af DaNS’ bestyrelse i 12 år
og været formand i to år.
Praktisk information
Dato: 13. oktober
Sted: Kuben, Holbæk Seminarium, Seminarieparken 2, 4300 Holbæk
Tid: 17.00-20.00
Pris:
100 kr. for medlemmer
300 kr. for ikke medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Invitation til fyraftensarrangementer efteråret 2022
SORG – lad os tale om den
Om oplægget:
Sorg er en fundamental del af menneskelivet. Sorg over tabet af mennesker vi holder af, over relationer der går tabt eller forandrer sig, over aspekter af livet som mistes hen af vejen, over verdens nød og livets hårdhed, over ting der aldrig blev som vi håbede på, og mange andre tab.
Der findes mange slags tab i livet - menneskelig udvikling er præget af en lang række af tabsprocesser, det gør sorg til et eksistentielt vilkår.
Sorg er fascinerende, fordi den er så berørende og lærerig. Det er når livet er mest smertefuldt, at vi reflekterer over
hvem vi er, og hvad meningen med tilværelsen er. Sorg kan med sine intense følelser være kilde til øget selvnærvær, motivation og udvikling - sorg besidder et iboende potentiale til personlig udvikling.
I oplægget vil jeg relatere min viden om sorg, sorgteorier og betragtninger til erfaringer fra 35 års arbejde, og samarbejde, med mennesker, der lever med følgevirkninger efter sent erhvervet hjerneskade - og med deres pårørende.
Om oplægsholderen:
Jeg hedder Signe Sørensen, er uddannet speciallærer med diplom i sprog/tale og i undervisning
af mennesker sent erhvervet hjerneskade. Jeg har arbejdet i Voksen Specialundervisningen i Odense, Esbjerg og Tønder. Jeg har specialkurser i arbejde og samarbejde med pårørende og
har senest taget uddannelse som sorgvejleder. Jeg har været en del af DaNS’ bestyrelse i 12 år
og været formand i to år.
Praktisk information
Dato: 6. oktober
Sted: SAJL (Skole Aktiv Job Læring), Ringvej 1B, 5800 Nyborg
Tid: 17.00-20.00
Pris:
100 kr. for medlemmer
300 kr. for ikke medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Invitation til fyraftensarrangementer efteråret 2022
SORG – lad os tale om den
Om oplægget:
Sorg er en fundamental del af menneskelivet. Sorg over tabet af mennesker vi holder af, over relationer der går tabt eller forandrer sig, over aspekter af livet som mistes hen af vejen, over verdens nød og livets hårdhed, over ting der aldrig blev som vi håbede på, og mange andre tab.
Der findes mange slags tab i livet - menneskelig udvikling er præget af en lang række af tabsprocesser, det gør sorg til et eksistentielt vilkår.
Sorg er fascinerende, fordi den er så berørende og lærerig. Det er når livet er mest smertefuldt, at vi reflekterer over
hvem vi er, og hvad meningen med tilværelsen er. Sorg kan med sine intense følelser være kilde til øget selvnærvær, motivation og udvikling - sorg besidder et iboende potentiale til personlig udvikling.
I oplægget vil jeg relatere min viden om sorg, sorgteorier og betragtninger til erfaringer fra 35 års arbejde, og samarbejde, med mennesker, der lever med følgevirkninger efter sent erhvervet hjerneskade - og med deres pårørende.
Om oplægsholderen:
Jeg hedder Signe Sørensen, er uddannet speciallærer med diplom i sprog/tale og i undervisning
af mennesker sent erhvervet hjerneskade. Jeg har arbejdet i Voksen Specialundervisningen i Odense, Esbjerg og Tønder. Jeg har specialkurser i arbejde og samarbejde med pårørende og
har senest taget uddannelse som sorgvejleder. Jeg har været en del af DaNS’ bestyrelse i 12 år
og været formand i to år.
Praktisk information
Dato: 22. september
Sted: Kursuskantinen, CSV Vejle, Solsikkevej 6, 7100 Vejle
Tid: 17.00-20.00
Pris:
100 kr. for medlemmer
300 kr. for ikke medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Holbæk - Efterår 2021
PRAKSISNÆR NEUROPÆDAGOGIK
Oplægget anskueliggør processen i omsætning af viden og udredning til konkret neuropædagogisk indsats i praksis.
Du præsenteres for en neuropædagogisk arbejdsgang, som inkluderer en række værktøjer.
Arbejdsgangen er skabt til at danne overblik, analysere og strukturere det neuropædagogiske arbejde,
og giver dig indblik i og forståelse for den hjerneskaderamte borgers forudsætninger og reaktioner. Ved brug af arbejdsgangen sikres en neurofaglig indsats hos den hjerneskaderamte borger.
Du får en introduktion til værktøjerne, og der inddrages case-eksempler og praksiserfaringer undervejs.
Oplægsholderne, Lisbeth Winkel Madsen (pædagog) og Brian Nielsen-Schnoor (fysioterapeut) kommer fra
virksomheden HjernePraxis (www.hjernepraxis.dk), som bl.a. er arrangør af den neuropædagogiske efteruddannelse
i Odense. De har begge 20 års erfaring i at arbejde med neurorehabilitering og neuropædagogik, og er særligt
optagne af, hvordan viden om hjernen og de kognitive funktioner kan omsættes og implementeres til brugbar
og praksisnær neuropædagogik målrettet den enkelte borger.
Yderligere information om pris m.v. - se her:
Nyborg - Efterår 2021
PRAKSISNÆR NEUROPÆDAGOGIK
Oplægget anskueliggør processen i omsætning af viden og udredning til konkret neuropædagogisk indsats i praksis.
Du præsenteres for en neuropædagogisk arbejdsgang, som inkluderer en række værktøjer.
Arbejdsgangen er skabt til at danne overblik, analysere og strukturere det neuropædagogiske arbejde,
og giver dig indblik i og forståelse for den hjerneskaderamte borgers forudsætninger og reaktioner. Ved brug af arbejdsgangen sikres en neurofaglig indsats hos den hjerneskaderamte borger.
Du får en introduktion til værktøjerne, og der inddrages case-eksempler og praksiserfaringer undervejs.
Oplægsholderne, Lisbeth Winkel Madsen (pædagog) og Brian Nielsen-Schnoor (fysioterapeut) kommer fra
virksomheden HjernePraxis (www.hjernepraxis.dk), som bl.a. er arrangør af den neuropædagogiske efteruddannelse
i Odense. De har begge 20 års erfaring i at arbejde med neurorehabilitering og neuropædagogik, og er særligt
optagne af, hvordan viden om hjernen og de kognitive funktioner kan omsættes og implementeres til brugbar
og praksisnær neuropædagogik målrettet den enkelte borger.
Yderligere information om pris m.v. - se her:
Vejle - Efterår 2021
PRAKSISNÆR NEUROPÆDAGOGIK
Oplægget anskueliggør processen i omsætning af viden og udredning til konkret neuropædagogisk indsats i praksis.
Du præsenteres for en neuropædagogisk arbejdsgang, som inkluderer en række værktøjer.
Arbejdsgangen er skabt til at danne overblik, analysere og strukturere det neuropædagogiske arbejde,
og giver dig indblik i og forståelse for den hjerneskaderamte borgers forudsætninger og reaktioner. Ved brug af arbejdsgangen sikres en neurofaglig indsats hos den hjerneskaderamte borger.
Du får en introduktion til værktøjerne, og der inddrages case-eksempler og praksiserfaringer undervejs.
Oplægsholderne, Lisbeth Winkel Madsen (pædagog) og Brian Nielsen-Schnoor (fysioterapeut) kommer fra
virksomheden HjernePraxis (www.hjernepraxis.dk), som bl.a. er arrangør af den neuropædagogiske efteruddannelse
i Odense. De har begge 20 års erfaring i at arbejde med neurorehabilitering og neuropædagogik, og er særligt
optagne af, hvordan viden om hjernen og de kognitive funktioner kan omsættes og implementeres til brugbar
og praksisnær neuropædagogik målrettet den enkelte borger.
Yderligere information om pris m.v. - se her:
Se invitation i pdf.fil her:
Invitation til fyraftensarrangementer efteråret 2020
Grundet covid19 restriktioner er der max. 50 deltagere
OBS - arrangementet er flyttet til kantinen på holbæk seminarium
Personlighed og erhvervet hjerneskade
Personlighedens betydning for intervention og outcome
Oplæg v. Psykolog Hanne Nielsen
Sted: |
24. september 1. oktober 8. oktober |
Kursuskantinen, CSV Vejle, Solsikkevej 6, 7100 Vejle Nyborg Ungdomsskole, Ringvej 1B, 5800 Nyborg Kantinen Holbæk Seminarium, Seminarieparken 2, 4300 Holbæk |
Tid: |
Kl. 17.00-20.00 |
Pris: 100 kr. for medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Tilmelding: Se hjemmeside: www.neuropaedagogik.dk efter 15. August
Bindende tilmelding senest: Vejle den 10/9, Nyborg den 17/9 og Holbæk den 24/9 2020.
Info:
Oplægget vil centrere sig om personens forudsætninger for at rumme et traume.
Gælder der særlige forhold når traumet er en hjerneskade? I så fald, hvad betyder så den præmorbide personlighed for evnen til at integrere forandring og profitere af behandling? Hvilke træk i personligheden har betydning?
Oplægget vil vare ca. 1½ time, hvorefter der vil være ½ time til spørgsmål og drøftelse. Oplægget vil indeholde korte teoretiske indslag, case-eksempler og desuden inddrage tilhørerne.
Derudover vil der være en pause med tid til kollegial sparring over en sandwich og en vand.
Hanne Nielsen er uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 1988. Hun har gennemført autorisation gennem arbejdet med neurorehabilitering og fra midt i 90-erne til midt i 00-erne vekslet i sit arbejde mellem hhv. psykiatrien og neurologien. Hun har gennemført to specialer og to supervisoruddannelser, hhv. det voksenneuropsykologiske og det personlighedspsykologiske-/psykoterapeutiske. Hanne Nielsen har en årrække haft privat praksis, hvor begge specialer tilgodeses behandlingsmæssigt og mht. undervisning og supervision.
neuropaedagogik.dk
Livestreaming af fyraftensmøde i Holbæk den 8. oktober 2020
Vis samfundssind og tilmeld venligst det antal, der deltager i livestreamingen
Se invitation i pdf.fil her:
Invitation til fyraftensarrangementer efteråret 2020
Personlighed og erhvervet hjerneskade
Personlighedens betydning for intervention og outcome
Oplæg v. Psykolog Hanne Nielsen
Praktisk : |
Der vil i dagene op til den 8. oktober blive oplyst om adgang via link, og det vil fra kl. 16:30 på dagen blive muligt at tilgå linket | |
Tid |
Kl. 17.00-20.00 |
Pris: 50 kr.
Info:
Oplægget vil centrere sig om personens forudsætninger for at rumme et traume.
Gælder der særlige forhold når traumet er en hjerneskade? I så fald, hvad betyder så den præmorbide personlighed for evnen til at integrere forandring og profitere af behandling? Hvilke træk i personligheden har betydning?
Oplægget vil vare ca. 1½ time, hvorefter der vil være ½ time til spørgsmål og drøftelse. Oplægget vil indeholde korte teoretiske indslag, case-eksempler og desuden inddrage tilhørerne.
Derudover vil der være en pause med tid til kollegial sparring over en sandwich og en vand.
Hanne Nielsen er uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 1988. Hun har gennemført autorisation gennem arbejdet med neurorehabilitering og fra midt i 90-erne til midt i 00-erne vekslet i sit arbejde mellem hhv. psykiatrien og neurologien. Hun har gennemført to specialer og to supervisoruddannelser, hhv. det voksenneuropsykologiske og det personlighedspsykologiske-/psykoterapeutiske. Hanne Nielsen har en årrække haft privat praksis, hvor begge specialer tilgodeses behandlingsmæssigt og mht. undervisning og supervision.
neuropaedagogik.dk
Se invitation i pdf.fil her:
Invitation til fyraftensarrangementer efteråret 2020
Personlighed og erhvervet hjerneskade
Personlighedens betydning for intervention og outcome
Oplæg v. Psykolog Hanne Nielsen
Sted: |
24. september 1. oktober 8. oktober |
Kursuskantinen, CSV Vejle, Solsikkevej 6, 7100 Vejle Nyborg Ungdomsskole, Ringvej 1B, 5800 Nyborg Kuben, Holbæk Seminarium, Seminarieparken 2, 4300 Holbæk |
Tid: |
Kl. 17.00-20.00 |
Pris: 100 kr. for medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Tilmelding: Se hjemmeside: www.neuropaedagogik.dk efter 15. August
Bindende tilmelding senest: Vejle den 10/9, Nyborg den 17/9 og Holbæk den 24/9 2020.
Info:
Oplægget vil centrere sig om personens forudsætninger for at rumme et traume.
Gælder der særlige forhold når traumet er en hjerneskade? I så fald, hvad betyder så den præmorbide personlighed for evnen til at integrere forandring og profitere af behandling? Hvilke træk i personligheden har betydning?
Oplægget vil vare ca. 1½ time, hvorefter der vil være ½ time til spørgsmål og drøftelse. Oplægget vil indeholde korte teoretiske indslag, case-eksempler og desuden inddrage tilhørerne.
Derudover vil der være en pause med tid til kollegial sparring over en sandwich og en vand.
Hanne Nielsen er uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 1988. Hun har gennemført autorisation gennem arbejdet med neurorehabilitering og fra midt i 90-erne til midt i 00-erne vekslet i sit arbejde mellem hhv. psykiatrien og neurologien. Hun har gennemført to specialer og to supervisoruddannelser, hhv. det voksenneuropsykologiske og det personlighedspsykologiske-/psykoterapeutiske. Hanne Nielsen har en årrække haft privat praksis, hvor begge specialer tilgodeses behandlingsmæssigt og mht. undervisning og supervision.
neuropaedagogik.dk
Se invitation i pdf.fil her:
Invitation til fyraftensarrangementer efteråret 2020
Personlighed og erhvervet hjerneskade
Personlighedens betydning for intervention og outcome
Oplæg v. Psykolog Hanne Nielsen
Sted: |
24. september 1. oktober 8. oktober |
Kursuskantinen, CSV Vejle, Solsikkevej 6, 7100 Vejle Nyborg Ungdomsskole, Ringvej 1B, 5800 Nyborg Kuben, Holbæk Seminarium, Seminarieparken 2, 4300 Holbæk |
Tid: |
Kl. 17.00-20.00 |
Pris: 100 kr. for medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Tilmelding: Se hjemmeside: www.neuropaedagogik.dk efter 15. August
Bindende tilmelding senest: Vejle den 10/9, Nyborg den 17/9 og Holbæk den 24/9 2020.
Info:
Oplægget vil centrere sig om personens forudsætninger for at rumme et traume.
Gælder der særlige forhold når traumet er en hjerneskade? I så fald, hvad betyder så den præmorbide personlighed for evnen til at integrere forandring og profitere af behandling? Hvilke træk i personligheden har betydning?
Oplægget vil vare ca. 1½ time, hvorefter der vil være ½ time til spørgsmål og drøftelse. Oplægget vil indeholde korte teoretiske indslag, case-eksempler og desuden inddrage tilhørerne.
Derudover vil der være en pause med tid til kollegial sparring over en sandwich og en vand.
Hanne Nielsen er uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 1988. Hun har gennemført autorisation gennem arbejdet med neurorehabilitering og fra midt i 90-erne til midt i 00-erne vekslet i sit arbejde mellem hhv. psykiatrien og neurologien. Hun har gennemført to specialer og to supervisoruddannelser, hhv. det voksenneuropsykologiske og det personlighedspsykologiske-/psykoterapeutiske. Hanne Nielsen har en årrække haft privat praksis, hvor begge specialer tilgodeses behandlingsmæssigt og mht. undervisning og supervision.
neuropaedagogik.dk
Info:
Hypnose er på vej frem som en anerkendt behandlingsform, efterhånden som forskning påviser gode resultater med behandlingsformen. Men hvad er hypnose og hypnotiserbarhed? Og hvad kan hypnose bruges til i den kliniske praksis?
Dansk forskning har påvist, at hypnose kan bedre kognitiv funktion hos mennesker ramt af hjerneskade. Oplægget vil runde resultaterne af forskningen og komme med eksempler fra praksis, hvor hypnose har gjort en forskel, samt berøre hypoteser om, hvad det er som virker. Der er også tilfælde, hvor den ramte ingen effekt oplever. Dette ser vi ligeledes nærmere på.
Ane Katrine Beck er psykolog med egen praksis tæt ved Horsens. Hun er tidligere hjerneskadefaglig medarbejder på Videnscenter for hjerneskade og i Socialstyrelsen, og har senere arbejdet som neuropsykolog på Vejlefjord Rehabilitering samt som hjerneskadekoordinator i Skanderborg og Horsens Kommune. Hun har arbejdet med hypnose gennem de sidste fire år til en lang række problemstillinger.
Pris: 100 kr. for medlemmer
300 kr. for ikke medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Tilmelding: Ved indbetaling af beløb i Djurslands Bank 7266 1150564 (husk navn og dato)
ved at indsende navn og EAN nr. på neuropaedagogik@gmail.com eller via vores hjemmeside.
Bildende tilmelding senest; Vejle den 12/9, Nyborg den 19/9 og Holbæk den 26/9 2019
Info:
Hypnose er på vej frem som en anerkendt behandlingsform, efterhånden som forskning påviser gode resultater med behandlingsformen. Men hvad er hypnose og hypnotiserbarhed? Og hvad kan hypnose bruges til i den kliniske praksis?
Dansk forskning har påvist, at hypnose kan bedre kognitiv funktion hos mennesker ramt af hjerneskade. Oplægget vil runde resultaterne af forskningen og komme med eksempler fra praksis, hvor hypnose har gjort en forskel, samt berøre hypoteser om, hvad det er som virker. Der er også tilfælde, hvor den ramte ingen effekt oplever. Dette ser vi ligeledes nærmere på.
Ane Katrine Beck er psykolog med egen praksis tæt ved Horsens. Hun er tidligere hjerneskadefaglig medarbejder på Videnscenter for hjerneskade og i Socialstyrelsen, og har senere arbejdet som neuropsykolog på Vejlefjord Rehabilitering samt som hjerneskadekoordinator i Skanderborg og Horsens Kommune. Hun har arbejdet med hypnose gennem de sidste fire år til en lang række problemstillinger.
Pris: 100 kr. for medlemmer
300 kr. for ikke medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Tilmelding: Ved indbetaling af beløb i Djurslands Bank 7266 1150564 (husk navn og dato)
ved at indsende navn og EAN nr. på neuropaedagogik@gmail.com eller via vores hjemmeside.
Bildende tilmelding senest; Vejle den 12/9, Nyborg den 19/9 og Holbæk den 26/9 2019
Info:
Hypnose er på vej frem som en anerkendt behandlingsform, efterhånden som forskning påviser gode resultater med behandlingsformen. Men hvad er hypnose og hypnotiserbarhed? Og hvad kan hypnose bruges til i den kliniske praksis?
Dansk forskning har påvist, at hypnose kan bedre kognitiv funktion hos mennesker ramt af hjerneskade. Oplægget vil runde resultaterne af forskningen og komme med eksempler fra praksis, hvor hypnose har gjort en forskel, samt berøre hypoteser om, hvad det er som virker. Der er også tilfælde, hvor den ramte ingen effekt oplever. Dette ser vi ligeledes nærmere på.
Ane Katrine Beck er psykolog med egen praksis tæt ved Horsens. Hun er tidligere hjerneskadefaglig medarbejder på Videnscenter for hjerneskade og i Socialstyrelsen, og har senere arbejdet som neuropsykolog på Vejlefjord Rehabilitering samt som hjerneskadekoordinator i Skanderborg og Horsens Kommune. Hun har arbejdet med hypnose gennem de sidste fire år til en lang række problemstillinger.
Pris: 100 kr. for medlemmer
300 kr. for ikke medlemmer
Inkl. sandwich m/vand, kaffe og frugt
Ved indbetaling af beløb i Djurslands Bank 7266 1150564 (husk navn og dato)
Tilmelding:
ved at indsende navn og EAN nr. på neuropaedagogik@gmail.com eller via vores hjemmeside.
Bildende tilmelding senest; Vejle den 12/9, Nyborg den 19/9 og Holbæk den 26/9 2019.
1. februar 2018 i Holbæk og 8. februar 2018 i Århus, fyraftensmøder om – Følger! Håndtering! Indsatser!
Oplægsholder, Lisbeth Juul Hansen, neuropsykolog og specialist i hjernerystelse og piskesmæld.
Hvert år får mindst 25000 danskere hjernerystelse.
langt de fleste kommer sig uden men, men en mindre gruppe – 10-15% – oplever langvarige følger. Disse kan gå fra at forstyrre ens dagligdag til at være direkte invaliderende i sociale- arbejds-, familie-, fritids- og andre samfundsmæssige sammenhænge.
Hvad er følgerne, hvad kan vi gøre, hvilke indsatser er i gang og hvilke potentielle indsatser findes?
Dette års fyraftensmøder handler om at få indblik og vidensdele indenfor området, som en platform til at komme videre med den faglige udvikling af tilbud til mennesker med længerevarende følger efter hjerenrystelse.
Lisbeth juul Hansen – neuropsykolog, specialist i hjernerystelser og piskesmæld. lisbeth er en af Danmarks førende eksperter inden for neuropsykologisk behandling og håndtering af hjernerystelse. Som tidligere leder ig neuropsykolog af Center for Hjernerystelse og Piskesmæld (DHIC) og med 19 års erfaring indenfor hjernerystelsesområdet, har Lisbeth hjulpet utallige af hjernerystelsesramte og deres pårørende videre.
Horsens den 28. januar 2016 – klokken 17.00 til 20.00
Oplægsholder neuropsykolog Mille Møller Thastum.
Århus den 29. oktober 2015 klokken 17.00 til 20.00
Afasi, kommunikative udfordringer og samtalestøtte (SCA)
Oplægsholder logopæd Mette Hougaard Villadsen IKH, region Midt.
Se handouts fra fyraftensmødet her!
Odense den 22. oktober 2015 - klokken 17.00 til 20.00
Afasi, kommunikative udfordringer og samtalestøtte (SCA)
Oplægsholder Logopæd Bodil Wils CKV, Odense.
Se Bodils Wils’ powerpoint fra fyraftensmødet her!
Fyraftensmøde for medlemmer af DaNS og fagpersoner inden for det neuropædagogiske område.
Hvordan kan vi bruge alle de mange muligheder, der er i ny teknologi?
Gode ideer til apps og programmer.
v/Gerda Nielsen
Speciallærer i tale/sprog og erhvervet hjerneskade
Tidligere ansat som lærer med funktion som kommunikationslærer og it-vejleder på ASV-Odense og som speciallærer i IKT-teamet på CRS Odense, med udredning og med implementering af teknologibaserede kommunikationshjælpemidler
Nu ansat som specialpædagogisk konsulent på Mikro Værkstedet, www.mikrov.dk
Apps fra Mikro Værkstedet, og hvad vi kan bruge dem til
IntoWords til iPad – læse- og skrivestøtte på iPad
Se bogstavlyde – læbe-, tunge-, ganestilling ved udtalelse af bogstavlyde
Ny udvikling af apps
Hukommelse og kognition
Mobile hjælpemidler
Handi Dety+ (efterfølger til handifon)
Mobilplan for alle
Mobi:do
Træning på pc
Lidt om arbejdshukommelse
Hukommelsesleg Flex, et program til træning af arbejdshukommelsen
Struktur og visuel støtte
Lidt om brug af symboler og visuel støtte og kort om kommuniker-programmerne
Kommuniker: På tryk 2 (layoutprogram med symboler og skematiske opsætninger)
Kommuniker: Symbolskrivning 2 (skriveprogrammer med symboler)
Læse- og skrivestøtte på pc, MAC og web
CD-ORD
Profiler
SkanRead, herunder pdf- og billedlæserfunktioner
Ordbogsværktøjet
IntoWords til MAC
IntoWords Web
Undervejs diskuteres ønsker og behov for apps og programmer
Tid sted og tilmelding
Næstved: Torsdag den 24. januar 2013 fra kl. 17 til kl. 20
Videnscenter for Specialpædagogik ViSP, Birkebjerg Allé 3, Næstved
Tilmelding senest den 15/1 2013 til Annelise Meisner Lund, tlf. 24258328 Annelise.meisner.lund@hvh.regionh.dk oplys navn og EAN nr. ved tilmelding
Horsens: Onsdag den 27. februar 2013 kl. 17 til kl. 20
ASV – Horsens, Nørrebrogade 38a, Horsens
Tilmelding senest den 20/2 2013 til Annie Houlberg, tlf. 30563799
ah@horsens.dk oplys navn og EAN nr ved tilmelding
tilmelding også via www.neuropaedagogik.dk eller på neuropaedagogik@gmail.com
Pris – incl. en let anretning samt drikkevarer:
- 100 kr. for medlemmer af DaNS. – 200 kr. for ikke – medlemmer af DaNS.
www.neuropaedagogik.dk
Fyraftensmøde for medlemmer af DaNS og fagpersoner inden for det neuropædagogiske område.
Hvordan kan vi bruge alle de mange muligheder, der er i ny teknologi?
Gode ideer til apps og programmer.
v/Gerda Nielsen
Speciallærer i tale/sprog og erhvervet hjerneskade
Tidligere ansat som lærer med funktion som kommunikationslærer og it-vejleder på ASV-Odense og som speciallærer i IKT-teamet på CRS Odense, med udredning og med implementering af teknologibaserede kommunikationshjælpemidler
Nu ansat som specialpædagogisk konsulent på Mikro Værkstedet, www.mikrov.dk
Apps fra Mikro Værkstedet, og hvad vi kan bruge dem til
IntoWords til iPad – læse- og skrivestøtte på iPad
Se bogstavlyde – læbe-, tunge-, ganestilling ved udtalelse af bogstavlyde
Ny udvikling af apps
Hukommelse og kognition
Mobile hjælpemidler
Handi Dety+ (efterfølger til handifon)
Mobilplan for alle
Mobi:do
Træning på pc
Lidt om arbejdshukommelse
Hukommelsesleg Flex, et program til træning af arbejdshukommelsen
Struktur og visuel støtte
Lidt om brug af symboler og visuel støtte og kort om kommuniker-programmerne
Kommuniker: På tryk 2 (layoutprogram med symboler og skematiske opsætninger)
Kommuniker: Symbolskrivning 2 (skriveprogrammer med symboler)
Læse- og skrivestøtte på pc, MAC og web
CD-ORD
Profiler
SkanRead, herunder pdf- og billedlæserfunktioner
Ordbogsværktøjet
IntoWords til MAC
IntoWords Web
Undervejs diskuteres ønsker og behov for apps og programmer
Tid sted og tilmelding
Næstved: Torsdag den 24. januar 2013 fra kl. 17 til kl. 20
Videnscenter for Specialpædagogik ViSP, Birkebjerg Allé 3, Næstved
Tilmelding senest den 15/1 2013 til Annelise Meisner Lund, tlf. 24258328 Annelise.meisner.lund@hvh.regionh.dk oplys navn og EAN nr. ved tilmelding
Horsens: Onsdag den 27. februar 2013 kl. 17 til kl. 20
ASV – Horsens, Nørrebrogade 38a, Horsens
Tilmelding senest den 20/2 2013 til Annie Houlberg, tlf. 30563799
ah@horsens.dk oplys navn og EAN nr ved tilmelding
tilmelding også via www.neuropaedagogik.dk eller på neuropaedagogik@gmail.com
Pris – incl. en let anretning samt drikkevarer:
- 100 kr. for medlemmer af DaNS. – 200 kr. for ikke – medlemmer af DaNS.
www.neuropaedagogik.dk
Fyraftensmøde for medlemmer af DaNS og fagpersoner inden for det neuropædagogiske område.
MINDFULNESS
Et effektivt redskab til træning af opmærksomhed og bevidsthed, til stresshåndtering og til at opnå en bedre styring og udnyttelse af kognitive ressourcer.
v/ Klinisk autoriseret psykolog Anna Dorthe Hasholt
Speciale i kognitiv terapi og Mindfulnessbaseret kognitiv behandling
Mindfulness gør det muligt – at bryde med de mange automatiske tanker og handlinger, som vi har i løbet af dagen. Automatiske tanker og handlinger – som kan være kilde til utilfredshed, og som dræner for energi og står i vejen for et mere bevidst fokus og dermed muligheden for vækst og udvikling.
Mindfulness er et effektiv redskab i forhold til træning af opmærksomhed, hvilket er afgørende for livskvalitet og funktionsniveau, hvis man som menneske har nedsat kognitivt funktionsniveau. Det handler om, at man med mindfulness kan opnå en bedre og mere tilfredsstillende styring og udnyttelse af de
kognitive ressourcer, som er tilgængelige.
Desuden styrker du din egen rolle i psykologiske dynamikker mellem professionel og klient samt interkollegialt.
Tid, Sted, Pris og Tilmelding:
Vejle: Onsdag d. 1. februar 2012 kl. 17.00 – 20.00
CSV Vejle, Solsikkevej 6, 7100 Vejle
Tilmelding til Signe Sørensen på neuropaedagogik@gmail.com eller tlf.: 7492 8266 / 2166 3329
Tilmelding inden den 26/1 2012 oplys EAN. nr eller kontant betaling ved indgangen
Pris incl en let anretning, 100 kr for medlemmer og 200 kr for ikke medlemmer (medlemskab kan tegnes i indgangen)
Professionelt bliver man med Mindfulnesstræning styrket i forhold til parametre som empati, accept, håndtering af lidelse, smerte og afmagt, bevidst nærvær og konstruktive, bevidste valg af mål og strategier.
Kognitive Kommunikationsvanskeligheder
efter Hjerneskade i Højre Hemisfære.
v/Talepædagog og konsulent
Lone Myhlendorph
Taleinstituttet Region Nordjylland
Fyraftensmøderne tilrettelægges som workshops med 2 oplæg og fælles drøftelse efter hvert oplæg.
1. Med udgangspunkt i Vejledning i Udredning af Kognitive Kommunikationsvanskeligheder og egen praksis beskrives kognitive kommunikationsvanskeligheder.
2. Gennemgang af kognitive vanskeligheder, som kan påvirke kommunikationen.
Drøftelse udfra flg. spørgsmål:
1. Hvilke kommunikationsvanskeligheder har jeres elever/borgere?
2. Hvordan diagnosticerer i dem?
3. Hvordan beskriver eleverne/borgerne disse vanskeligheder?